JOBB TELJESÍTMÉNY INTERNETES HÁLÓZATA RÉVÉN

JOBB TELJESÍTMÉNY INTERNETES HÁLÓZATA RÉVÉN

VISSZA A INNOVÁCIÓ OLDALRA

Az ipari eszközök internetes hálózata (Internet of Things, IoT) forradalmi technológia, az Ipar 4.0 központi eleme. A gépeket internetre csatlakoztatott érzékelőkön keresztül analitikai platformokhoz kapcsolják, ami azt jelenti, hogy azok távolról felügyelhetők lesznek, vagy akár önmagukat is felügyelhetik. Ez lehetővé teszi az esetleges problémák előrejelzését, ami kevesebb állásidőt és nagyobb hatékonyságot eredményez. A hűtőrendszerek piacán ezek nyilvánvaló előnyöket jelentenek, amit Zachary Wernlund, a Güntner okos megoldásokkal foglalkozó amerikai részlegének vezetője már 2017-ben felismert. Amikor a Güntner elindította a saját „Cápák között” kihívását, és innovatív ötleteket kért az amerikai kontinensen dolgozó munkatársaitól, Wernlund megvalósíthatta ötleteit.


„RÁJÖTTEM ARRA, HOGY AZ IOT KULCSSZEREPET FOG JÁTSZANI A TELJES ÁGAZAT JÖVŐBENI NÖVEKEDÉSÉBEN, EZÉRT FONTOS FIGYELNÜNK RÁ.”

ZACHARY WERNLUND
AZ OKOS MEGOLDÁSOKKAL FOGLALKOZÓ RÉSZLEG VEZETŐJE, GÜNTNER


„Amikor csatlakoztam a Güntnerhez, nagyrészt a szolgáltatási oldalon dolgoztam, így sokat érintkeztem az ügyfelekkel – különösen azokkal, akiknek panaszaik voltak. Azonban gyakran hiányzott a kapcsolat a tényleges helyzet és a Güntnernél látottak között, mert a mi rálátásunk pusztán azon alapult, amit telefonon mondtak nekünk, vagy amit képeken láttunk. Egy IoT-megoldással azonnal a kezünkben lennének az adatok” – emlékszik vissza. A Güntner „Cápák között” rendezvényén Wernlund és kis létszámú multikulturális és multidiszciplináris csapata vitte el a pálmát, megelőzve ezzel 44 másik csapatot. Ám a munka java csak ezután következett. „Korábban ez csak egy ötlet volt. Akkor azonban elérkezett az idő arra, hogy papírra vessük az elképzelésünket, és ténylegesen kidolgozzunk egy munkatervet” – mondja Alejandro Lomas, a Güntner termék- és innovációs részlegének vezetője, a rendezvény egyik korábbi szervezője.

Wernlund és kollégái elkezdték a prototípus kidolgozását, és ahogy ő fogalmaz, „sok, sok és még annál is több iterációt” hoztak létre. Viszont nemcsak a technológia fejlesztéséről volt szó, hanem a kereskedelmi oldalról is. „Gondolnunk kellett az értékesítésre is. Ez egy teljesen új termék volt értékesítőink számára, ezért meg kellett alkotnunk egy stratégiát, és ki kellett alakítanunk a promóció és az eladás módjait. Számolnunk kellett a jogi szemponttal is, hogy elejét vegyük az adatgyűjtéssel kapcsolatos problémáknak. Alapvetően az egész olyan volt, mintha a Güntneren belül az alapoktól kezdve egy új vállalkozást építettünk volna fel” – meséli.

Wernlund és csapata mostanra befejezték a projekt első szakaszát. Olyan felületet terveztek, amely lehetővé teszi az ügyfelek és a Güntner munkatársai számára, hogy valós időben kövessenek nyomon olyan információkat, mint például a hőmérséklet, a ventilátor sebessége, a feszültség és az üzemidő. A berendezéseket mobil-, wifi- vagy Ethernet-hálózaton keresztül lehet csatlakoztatni, és ha a rendszer rendellenességet észlel, e-mailben vagy SMS-ben riasztást küld az ügyfélnek és a Güntnernek. De Wernlund szerint ez még csak a kezdet: „Nagyszerű, hogy képesek vagyunk megjeleníteni és összegyűjteni az adatokat, de a végcél az, hogy elkezdjük használni őket, gépi tanulást építsünk be a vezérlőrendszerünkbe, és a világ különféle pontjain működő gépek adatai alapján megelőző karbantartást és vezérlést végezzünk.” Wernlund végső soron egy globálisan összekapcsolt Güntner ökoszisztémát képzel el, amelyet mesterséges intelligencia és automatizálás vezérel, és amelyben a meghibásodásokat előre lehet jelezni, és a pótalkatrészeket már azelőtt el lehet küldeni, mielőtt az ügyfél egyáltalán rájönne arra, hogy szüksége van rájuk.

A Güntner IoT-megoldása díjat nyert a TNE Magazine által Monterreyben megszervezett Technology & Innovation Leaders eseményen. „Az elmúlt években Monterrey (Nuevo León) volt Mexikó Szilícium-völgye, így ez az elismerés sokat jelent számunkra. Bizonyítja, hogy a Güntner az Ipar 4.0 egyik úttörője Mexikóban” – mondja Lomas.


„AZ A LEHETŐSÉG, HOGY VALÓS IDŐBEN KAPCSOLÓDHATUNK A BERENDEZÉSEKHEZ, LEHETŐVÉ TESZI, HOGY ÜGYFELEINK RENDELKEZÉSÉRE ÁLLJUNK AZ ÜZEMEIKBEN, AMIKOR CSAK SZÜKSÉGÜK VAN RÁNK. UGYANAKKOR, HA AZ ÁLTALUNK GYŰJTÖTT ADATOK SEGÍTENEK A RENDSZER MŰKÖDÉSÉNEK ÁLTALÁNOS JAVÍTÁSÁBAN, VALAMINT AZ ENERGIA ÉS A VÍZ OPTIMÁLIS FELHASZNÁLÁSÁBAN, AZ TÁMOGATJA GLOBÁLIS FENNTARTHATÓSÁGI CÉLKITŰZÉSEINKET IS.”

RAFAEL LOPEZ
EPC ÉRTÉKESÍTÉSI KÉPVISELŐ, GÜNTNER